چگونه کودکمان اتاقی مرتب داشته باشد!
سادگیهای خاکی رنگ




 


 

به جای آنکه دائماً با فرزند خود براي تميز کردن اتاقش، جر و بحث کنيد، بهتر است با صبر و حوصله نحوه نظافت آن را به او ياد بدهيد، چون هيچ بچه اي ذاتاً نحوه آن را بلد نيست! اين مهارتي است که شما بايد به او آموزش بدهيد. ابتدا نگاهي به وضعيت اتاق خود بيندازيد! آيا الگوي خوبي براي تميزي هستيد؟ آيا به اندازه کافي وقت گذاشته ايد تا به فرزندتان، نحوه تميز و مرتب کردن اتاقش را ياد دهيد؟ اگر پاسخ تان به اين سؤالها منفي است، پس نبايد انتظار زيادي از فرزندتان در اين زمينه داشته باشيد. براي تميز کردن اتاق فرزندتان نکات زير را به کار ببنديد و از او بخواهيد که مراحل کار را با دقت نگاه کند تا پس از مدتي، در اين زمينه مهارت يابد.

جدا سازي: 
 

سه سطل بزرگ در اتاق فرزندتان قرار دهيد. اولي را براي آشغال، دومي را براي لباسهاي کثيف و سومي را براي ريختن خرت و پرت ها اختصاص دهيد. از او بخواهيد که با ماژيک و يا مداد شمعي، روي سطل ها، کاربردشان را بنويسند.

نظم بخشي: 
 

حالا وسايل به هم ريخته را از روي زمين جمع کرده و آنها را پس از دسته بندي، داخل سطل ها قرار دهيد. بعد از چند دقيقه، از فرزندتان بخواهيد که کمک تان کند. هر لباسي که روي زمين است و نياز به شست وشو دارد بايد داخل سطل دوم قرار بگيرد. اسباب بازي هاي روي زمين در سطل سوم جاي مي گيرد. کاغذ خوراکي ها به عنوان زباله داخل سطل اول قرار مي گيرند.

دوباره جدا سازي: 
 

وقتي لباسها و زباله ها را از خرت و پرت ها جدا کرديد، به دسته بندي و جدا سازي وسايل فرزندتان اقدام کنيد. يعني کتابها را در کتابخانه چيده و اسباب بازي هاي کوچک و بزرگ را از هم جدا کنيد و عروسک ها را در قفسه اي بچينيد.

مرحله آموزش: 
 

حالا نحوه جمع کردن پتو و روتختي، گردگيري و جاروبرقي زدن را به فرزندتان آموزش دهيد.

قوانين مشخصي تعيين کنيد:
 

وقتي فرزندتان نحوه جدا سازي و دسته بندي را ياد گرفت، به او بگوييد که از آن به بعد، هر وسيله اي که روي زمين باشد، به عنوان زباله داخل سطل اول قرار مي گيرد. به او بگوييد که اگر وارد اتاقش شويد و چيزي روي زمين ببينيد، آن را داخل سطل زباله مي اندازيد.

زمان مشخصي را تعيين کنيد: 
 

به فرزندتان بگوييد که از او توقع داريد هر جمعه صبح، اتاقش را نظافت کند. سپس بابت آن به او جايزه بدهيد و در صورت عدم رعايت قوانين، او را تنبيه کنيد. مثلاً پول تو جيبي اش را در آن هفته نپردازيد. به حرف خود عمل کنيد و اگر حتي يک تکه اسباب بازي، کف اتاقش ديديد آن را داخل سطل بيندازيد تا فرزندتان متوجه قاطعيت شما شود و وسايل مورد علاقه اش را مرتب کند. کودکان خيلي سريع، آموزش هاي لازم را فرا مي گيرند و از ترس از دست دادن اسباب بازي هاي محبوب شان، اقدام به مرتب کردن آنها خواهند کرد.



نظرات شما عزیزان:

مهناز
ساعت10:56---20 فروردين 1391
سلام.با تشکر از شما ،کودک من بسیار لجباز و حرف نشنو می باشد،چه کنم؟
پاسخ:سلام به شما مادر دلسوز،لطفا به مطلب کودک لجباز مراجعه کنید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, :: 13:6 :: نويسنده : مهدخت نبوی

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 55
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 40478
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 116
تعداد آنلاین : 2